Stress en burn-out

Stress en burn-out

Stress en burn-outChronische stress en burn-out behoren tot de meest voorkomende reden van ziekteverzuim.

Op een totaal van ruim zeven miljoen werknemers in Nederland komt dit neer op ruim 900 duizend personen.

Elk jaar zorgen psychische klachten zoals stress en burn-out, overspanning en depressie voor circa dertig procent van de totale instroom in de WIA.

Stress en burn-out ontstaat door een disbalans tussen draaglast en draagkracht waardoor de reserves worden opgebruikt. Hoge verwachtingen, (tijds)druk en het gevoel hebben overal en altijd je best te moeten doen, kunnen psychische en lichamelijke overbelasting veroorzaken.

Door langdurige stress blijven de spieren voor langere periode gespannen, zonder dat ze de kans krijgen zich te kunnen herstellen. Dat heeft als gevolg dat mensen nek- en rugklachten krijgen maar ook pijn in de armen en schouders. Ook hevige hoofdpijn is een veelvoorkomende klacht bij mensen die een stressvol leven leiden. Werk en relaties geven over het algemeen de meeste stresssymptomen af.

Behalve rust nemen en tot bezinning komen moet ook blijvend worden gewerkt aan een betere balans tussen werk en privé leven, zodat stress en burn-out in de toekomst kan worden voorkomen. Dit betekent dat je bewust uurtjes in moet lassen waarin je niets doet en je bewust ontspant. Ontspanning is iets persoonlijks. Voor de één is het lezen van een mooi boek en voor een ander is een lange wandeling in het bos voldoende om tot rust te komen. Probeer zoveel mogelijk van elk plezierig moment volop te genieten.

Daarnaast probeer af te leren om te veel dingen tegelijk doen. Doe liever slechts de helft van wat je wilde doen, maar dan goed en met aandacht. Dat geeft een beter gevoel. Het is belangrijk dat je keuzes leert maken. Dat betekent dat je zo nu en dan concessie moet leren maken. Hoe graag we het ook willen, kunnen we niet alles in het leven willen doen en eisen. Het is belangrijk om onze eigen grenzen te leren stellen.

Psychische symptomen van stress en burn-out:

  • Concentratie problemen en vergeetachtigheid
  • Lusteloos- en futloosheid
  • Onzekerheid en vermindering van zelfvertrouwen
  • Angst en onrust
  • Schuldgevoelens

 

Lichamelijke symptomen van stress en burn-out:

  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Verminderde weerstand
  • Maag- en darmklachten
  • Overmatig transpireren

 

In het kort een paar belangrijke verwekkers van stress en burn-out:

  • Overlijden en ziekte
  • Ongeluk en letsel
  • Financiële problemen
  • (Ongewenste) zwangerschap
  • Geboorte van een kind
  • Trouwen
  • Echtscheiding
  • Geweld en misbruik
  • Verhuizing
  • Verandering van baan
  • Langdurige werkloosheid
  • Pensionering
  • Discriminatie
  • Arrestatie