Verbeter je energiepeil: 10 handige tips

danceEnergie is een belangrijk goed: zonder energie kom je de dag niet door, behaal je geen goede resultaten, voel je je vermoeid en heb je het gevoel dat je niks kunt bereiken.

Mensen die echter genoeg energie hebben, kunnen de dagelijkse taken succesvol verrichten en met een moe maar voldaan gevoel genieten van een rustige avond. Twee uitersten van energie, maar in werkelijkheid zitten de meeste mensen ongeveer in het midden.

Misschien ken je ze wel, de reclames die vitaminepillen promoten die jou van dat vermoeide gevoel afhelpen en je bakken vol energie beloven. Uiteraard spelen vitamines en mineralen een belangrijke rol bij energie en voor wie een specifiek vitaminegebrek heeft werken dit soort tabletten vaak goed. Maar voor de meeste mensen geldt dat energie veel breder is en niet alleen bereikt kan worden door een pilletje: het manifesteert zich op verschillende vlakken en is vaak sterk afhankelijk van verschillende factoren.

Druk druk!

Er zijn mensen die de hele nacht slapen en alsnog doodmoe wakker kunnen worden. Andere mensen hebben juist aan een paar uur slaap al genoeg om zich weer fris en energiek te voelen. Dit toont al aan dat energie een complex proces is: het kan per situatie en per persoon verschillen.

De huidige maatschappij vraagt steeds meer van ons. We moeten veel en hard werken (het liefst nog overwerken), pauzes worden vaak overgeslagen, als we thuis komen moeten we ons daar richten op de huishoudelijke taken terwijl we vaak met ons hoofd nog met het werk bezig zijn et cetera. Een jachtig bestaan waarin hoge eisen aan je worden gesteld, zorgt ervoor dat je energie niet altijd optimaal is.

Daarnaast is er de laatste jaren steeds meer aandacht gekomen voor het begrip hooggevoeligheid. Mensen die hooggevoelig zijn, voelen zich snel overprikkeld, hebben moeite met het verwerken van indrukken en voelen zich snel uitgeput in de buurt van mensen. Deze mensen hebben het gevoel dat drukke mensen hun energie als het ware opslurpen. Een feestje bijvoorbeeld kan een hooggevoelig persoon het gevoel geven dat hij van zijn energie beroofd wordt.

Je energiepeil verbeteren

Als mens bestaan wij uit vier verschillende soorten energie, namelijk lichamelijke, emotionele, intellectuele en spirituele energie. Is er in een van die gebieden een disbalans, dan voelen we ons moe en uitgeput. Het is dus belangrijk om je op alle vier de gebieden te richten als je meer energie wilt hebben (en dat is ook de reden waarom alleen een vitaminepil niet altijd werkt). Voorkomen is bovendien beter dag genezen: negeer je je vermoeidheid, dan kan dit op de lange termijn tot een burn-out leiden. Met onderstaande tips kun je je energie beter verdelen en zul je je op de lange termijn beter en fitter voelen.

Lichamelijke energie

Een vermoeid lichaam zorgt voor minder energie op de andere gebieden. Je lichaam is de basis, vanuit hier manage je je emoties, je concentratie en dus ook je prestaties. De volgende tips zorgen voor een energiek lichaam:

  • Slaap voldoende, dit betekent minimaal 6 tot maximaal 8 uur per nacht
  • Eet gezond. Voeding die rijk is aan vitamines en mineralen geeft ons energie, terwijl vette en suikerrijke voeding ons juist vermoeid maakt
  • Las tijdens je werk regelmatig een pauze in. Het is belangrijk je gedachten even te verzetten: maak dus een ommetje of ga naar de kantine. Zo geef je je hoofd én je lichaam rust en wordt je concentratie beter
  • Beweeg voldoende. Beweging is belangrijk voor je lichaam, van sporten krijg je dan ook energie. Probeer een aantal keer per week te sporten of te bewegen.

 

Emotionele energie

Emoties kunnen energie vreten. Denk maar aan liefdesverdriet, je zorgen maken of ruzie hebben. De gevoelens die daar bij komen kijken kunnen je letterlijk van je energie beroven. Hoe kun je ervoor zorgen dat je emoties je juist energie géven?

  • Probeer negatieve energie om te zetten in positieve. Negatieve energie zorgt voor frustraties, irritaties en ongeduld. Positieve energie geeft je juist kracht. Probeer dus het goede in gebeurtenissen te zien en vraag jezelf af wat je ervan kunt leren
  • Sta vaker stil bij wat er wél goed gaat en benoem dagelijks iets waar je dankbaar voor bent. Als je naar de goede dingen kijkt, word je vanzelf meer tevreden
  • Ben je hooggevoelig, zorg dan voor voldoende rustmomenten waarin je de opgedane indrukken kunt verwerken. Stel niet te hoge eisen aan jezelf; het is oké om je soms terug te trekken of een feestje over te slaan om jezelf weer helemaal op te kunnen laden.

 

Intellectuele energie

We moeten steeds meer en steeds sneller. Multitasking is een belangrijk woord geworden in onze maatschappij. Maar multitasking zorgt er ook voor dat het werk ons soms boven het hoofd groeit en we het overzicht verliezen. Wat kun je hier aan doen?

  • Vergeet multitasking, het is namelijk bewezen dat dit contraproductief werkt. In plaats van drie taken slecht te doen, kun je je dan ook beter richten op één taak en deze wél goed volbrengen. Spreek hiervoor met jezelf een tijd af, waarna je een pauze neemt om weer op te laden. Vervolgens ga je met een nieuwe taak bezig. Voldoende aandacht én pauzemomenten geven je dus uiteindelijk meer energie.

 

Spirituele energie

Energie op spiritueel vlak heeft te maken met jouw doelen in het leven en je waarden. Wat vind jij belangrijk, waar sta je voor en waar haal je voldoening uit? Sta je achter je werk? Vind je dat je voldoende tijd steekt in dat wat jij echt belangrijk vindt, bijvoorbeeld je gezin of je idealen? Spirituele energie kun je op de volgende manieren verhogen:

  • Stel je doelen en prioriteiten vast. Vraag jezelf af of je daadwerkelijk voldoende tijd hebt om te doen waar jij achter staat. Voer je je idealen door in je dagelijks leven of leef je zoals anderen dat graag willen zien? Leven volgens jouw eigen idealen betekent trouw zijn aan jezelf; dit alleen al kan veel energie geven
  • Maak tijd vrij voor zelfreflectie. Sta stil bij wat je doet en waarom. Voel je je positief en voldaan bij wat je doet, dan kun je er vanuit gaan dat je spirituele energie mooi in balans is.

 

Energie is dus een samenspel van verschillende factoren. Meer energie krijgen kun je bereiken door aan elk van deze vlakken in je leven voldoende aandacht te besteden.

 

 

Geschreven door Fleur Heitinga

 

 

 

One Response to Verbeter je energiepeil: 10 handige tips

  1. W. Johanna Bleumink

    Als je goed in je energie zit, kom je ook steeds dichter bij jezelf. Handig deze tips.

     

Reageer