Laat je hersenen niet zitten- Erik Scherder

 

brein1


Bewegen is gezond!

Ik denk dat het een veilige aanname is dat iedereen wel weet dat bewegen gezond voor je is. Maar waar andere beweeggoeroes met hippe programma’s en technieken komen (bootcamp, insanity, zumba, whatever) pleit Scherder voor mijn favoriete vorm van bewegen; lopen. Mits je niet gehinderd wordt door een handicap, kan iedereen het. Het is niet moeilijk en je kunt het overal doen.

Als je slechts een half uur (aaneengesloten!) per dag in een stevig tempo loopt, beweeg je genoeg om fysiek en mentaal fit te blijven. Je hoeft er niet eens voor naar een sportschool, en als het regent kun je binnen rondlopen.

We weten het allemaal, maar we doen het te weinig. Meest schokkende uit Laat je hersenen niet zitten vind ik echter dat juist op plaatsen waar mensen écht baat hebben bij beweging (ziekenhuizen en verzorghuizen), er juist ontzettend weinig bewogen wordt.

Bedrust is funest.  Als je ziek bent, geeft haast iedereen hetzelfde advies; kruip lekker  in bed en je gaat je vanzelf beter voelen. Mooi niet dus. Van in  bed liggen is nog nooit iemand beter geworden, sterker nog, je gaat er fysiek en mentaal van onderdoor om te veel bedrust te houden.

Natuurlijk zijn de mogelijkheden in de zorg beperkt, maar veel dementerende ouderen gaan nu sneller achteruit dan nodig is, omdat het makkelijker is  om ze inactief te houden. Natuurlijk kun je alzheimer en andere ernstige ziektes niet genezen met een ommetje door het park, maar in ieder hoofdstuk haalt Scherder onderzoeken aan die aantonen dat lopen zoveel gezonder is dan zitten, liggen en staan.

Zitten is het nieuwe roken Scherder juicht net als veel mensen toe dat roken steeds meer not done is. Iedereen snapt hoe ontzettend slecht roken voor je gezondheid is, maar zitten is net zo slecht, en dat  vinden we allemaal prima. Sinds de opkomst van de beeldschermen, zitten we meer en meer.

Dit heeft een behoorlijke weerslag op ons. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Scherder gaat zelf zo ver om te stellen dat zitten het nieuwe roken is. En nee, je hoeft nu echt geen atleet te worden, maar met slechts een half uur stevig wandelen per dag, verbeter je je fysieke en mentale conditie.

Reageer